Aracın Çalıştırılması
Manuel vitesli bir binek aracı aşağıdaki şekilde çalıştırılır.
Manuel vitesli bir binek aracı aşağıdaki şekilde çalıştırılır.
- Aracın şoför koltuğuna oturulur ve emniyet kemeri takılır.
- Koltuk rahat edecek şekilde ayarlanır. Rahat bir sürüş için koltuk, direksiyonun üst kısmını tutarken arkaya yaslanabilecek şekilde ayarlanabilir
- Aynalar sürücüye göre ayarlanır sağ ve sol aynalarda ise aracın arkasını hafiften görebilecek şekilde ayarlanır Dikiz aynasını ayarlarken ise arka cam ortalanır.
- Vitesin boşta olduğuna emin olunur vites kolu Sağa ve sola rahat hareket ettirilir. Sağa ve sola rahat hareket ediyorsa vites boştadır.
- Kontak anahtarı direksiyonun sağında bulunan anahtar takılır ve ileri doğru çevrilir. İlk çevriliş de bazı elektronik aksam ve aydınlatmalar devreye girer çevirmeye devam ederek ikinci kademeye getirildiğinde ise göstergeler çalışacaktır. Göstergelerin bir çoğu birkaç saniye içinde söner Bu göstergelerin sönmesinin ardından kontak anahtar ileri doğru tekrar çevrilir (mars motorunun sesi duyulur) ve araba çalışıncaya kadar el bırakılmaz. Yaklaşık 1 saniye içerisinde araba çalışır. Eğer aracın çalışması 1-2 saniyeden uzun sürüyorsa bir ariza olabilir
- Ayağın altında üç adet pedal vardır. Bunlar solda sağa doğru debriyaj, fren ve gaz pedallarıdır. Sol ayak debriyaj sağ ayak ise fren ve gaz pedallarına basmak için kullanılır. Bu aşamada sol ayak sonuna kadar debriyaja sağ ayak da frene basılır. Aslında pedallara aracı çalıştırmadan önce basmak sürücü bir tedbir niteliğinde olur
- İki koltuğun arasında bulunan el freni kolu aşağıya indirilir. Bunu yaparken üzerindeki düğmeye basarak önce çok az yukarı çekmek ve ardından tamamen aşağı indirmek gerekir Bu yapıldığında göstergeler arasındaki el freni sönecektir
- Araç birinci vitese alınır sol ayak yavaşça debriyajdan çekilir, sağ ayak frenden kaldırılır ve hafifçe gaz pedalına basılır Araç harekete geçer
Özet olarak aracın çalıştırılması
- Debriyaj ve frene basılır.(Debriyaja bastığımızda vites devre dişi kaldığı için frene de basılır.)
- Vites boşa alınır. (Marş hareketinin vites kutusuna iletilmesini engellemek amacı ile motor marş ve stop edilirken vites boşa alınır.)
- Marş yapılarak motor çalıştırılır. (Araç üç kademede çalıştırılır ikinci kademede bir süre beklenip marş yapılır)
Yola çıkış
- Vites kakış viteslerinden uygun olana alınır.( 1 veya geri )
- Trafik kontrol edilir
- Sinyal verilir.
- El freni indirilir
- Yan ayna kontrolüyle yola çıkılır
Kalkış şekilleri
Kalkış motor hareketinin tekerlere aktarılması ile gerçekleşir. Bu hareket debriyaj pedalı ile başlar. Kalkış vitesindeki aracımız debriyaj pedalına sonuna kadar basılmışken topuk yerde bırakılarak ayak sakin bir şekilde yavaş yavaş yukarı kaldırılır ayni zamanda vitese girme, yani kavrama ani hissedilmeye çalışır. Aracın hareketlendiği bu anda artık ayak sabitlenir ve aracın en azından 2-3 metre ilerlemesi beklenir. Araç da km saatinin 5-6 km’yi göstermesiyle bu doğrulanabilir
Kalkış motor hareketinin tekerlere aktarılması ile gerçekleşir. Bu hareket debriyaj pedalı ile başlar. Kalkış vitesindeki aracımız debriyaj pedalına sonuna kadar basılmışken topuk yerde bırakılarak ayak sakin bir şekilde yavaş yavaş yukarı kaldırılır ayni zamanda vitese girme, yani kavrama ani hissedilmeye çalışır. Aracın hareketlendiği bu anda artık ayak sabitlenir ve aracın en azından 2-3 metre ilerlemesi beklenir. Araç da km saatinin 5-6 km’yi göstermesiyle bu doğrulanabilir
İki şekilde kalkış vardır.
- Kakış noktasında gazın tehlikeli olmadığı durumlarda kullanılır. Genellikle kullanılan kakış şeklidir. Seviyeli bir şekilde gaz pedalına basılıp eş zamanlı olarak debriyaj kavrama noktasına getirilir.
- Kavramalı kalkış: Gazın tehlikeli olduğu durumlarda uygulanır. Durma noktasına gelmiş yoğun trafikte, park giriş ve çıkışlarında uygulanır.
Eğimli yolda kalkış Dört şekilde yapılır.
- Seri kalkış
- Kavrama öncelikli kalkış
- Debriyaj gaz dengesi ile kalkış (Terazi yöntemi)
- El freni ile kalkış
Devrinde araç kullanmak
Vitesleri doğru km’lerde kullanmaya devrinde araç kullanmak denir
Vitesler kalkış vitesi ve hareket vitesleri olmak üzere ikiye ayrılır Kalkış vitesleri(1 ve Geri) aracımızın en kuvvetli vitesleridir. Bu sebeple bu iki viteste gazın kontrollü verilmesi çok önemlidir
Vitesleri doğru km’lerde kullanmaya devrinde araç kullanmak denir
Vitesler kalkış vitesi ve hareket vitesleri olmak üzere ikiye ayrılır Kalkış vitesleri(1 ve Geri) aracımızın en kuvvetli vitesleridir. Bu sebeple bu iki viteste gazın kontrollü verilmesi çok önemlidir
1. Vites 0-20 km
2. Vites 20 40 km
3. vites 40-60 km
4. Vites 60-80 km
5. vites 80 ve üzeri km’ler için
2. Vites 20 40 km
3. vites 40-60 km
4. Vites 60-80 km
5. vites 80 ve üzeri km’ler için
Bu km’ler genelleme olup, gerçek değerler motor gücüne göre değişir.
Vites Değiştirme- Viteslerimiz birer birer büyütülür, ancak frene basıldığı oranda küçültülür.
- Km buyütülmeden vites büyütülmez.
- Km küçültülmeden vites küçültülmez
- Vites değiştirilirken gaz pedalı bırakılır. Debriyaj pedalına çok iyi basılır vites değiştirildikten sonra debriyaj pedalı seviyeli ama seri şekilde bırakılır. Gaz pedalına seviyeli şekilde basılır.
Etiketler:arabanasılkullanılır,vitesdeğiştirme,debriyaj,araba kullanmak,devrindearaç,manuel,otomatik,araç kullanımı resimli anlatım
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder